وبلاگ امیدقلی پور

دوستان عزیز این وبلاگ شخصی من هستش،و شما می توانید از این طریق با من در اتباط باشید

وبلاگ امیدقلی پور

دوستان عزیز این وبلاگ شخصی من هستش،و شما می توانید از این طریق با من در اتباط باشید

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

برترین فیلم های فضایی (2)

سه شنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۷ ب.ظ

هالیوود نشان داده علاقه فراوانی به روایت مجدد و بازسازی داستان های قدیم اش دارد. علاقه ای که معمولا با موفقیت تجاری مناسبی همراه بوده است و …
( برای مشاهده قسمت اول این مقاله کلیک کنید)

3-جنگ ستارگان(2005-1977) | جرج لوکاس

وقتی در سال 1997 نخستین اپیزود جنگ ستارگان با عنوان امیدی تازه روانه اکران شد کمتر کسی فکر می کرد این فیلم چنین تاثیر عمیقی بر صنعت سینما به جای بگذارد. جدا از فروش باورنکردنی جنگ ستارگان (که تا مدت ها پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما بود وهنوز هم اپیزود 4 و1 آن جزو 10 فیلم پرفروش تاریخ سینما در این فهرست هستند) این فیلم به لحاظ فنی وسینمایی انقلابی در سینمای جهان ایجاد کرد که بی راه نیست تاریخ سینما را به قبل و بعد از آن تقسیم کنیم. هنر بزرگ لوکاس درجنگ ستارگان آفرینش تاریخ و تمدنی دردل کهکشان است که در آن نژادها، کشور/سیاره ها و حکومت های خاصی وجود دارند. هرکدام از این نژادها و ملیت ها آداب و رسوم خاصی دارند که به وضوح در جریان این شش فیلم قابل مشاهده است. کاری شگفت آور در عرصه سینما که می توان آن را مقیاس کوچکی از شاهکار جی ار ار تالکین در ارباب حلقه ها و آفرینش سرزمین میانه دانست، لوکاس در آفرینش این تمدن فضایی و تقابل خیر و شر از همان الگوی تالکین در ارباب حلقه ها پیروی کرده است و در نمایش بصری قهرمانانش به شدت وامدار فرهنگ شرق اسیا به ویژه ژاپن وسامورایی ها است.لوکاس در این فیلم با دقتی حیرت اور جزئیات دیدنی از سفینه ها و سیارات وزندگی در فضا را به نمایش کشیده است، اما نکته مهم این که لوکاس برخلاف بسیاری از فیلمسازان بدون هیچ گونه ذوق زدگی وتمرکز غیرعادی،زندگی در پهنه کهکشان را روایت می کند وهمین نگاه ساده و بی تکلف یکی از مهم ترین عوامل موفقیت این 6فیلم به حساب می آید.

20130624

4-پرومتئوس(2012) | ریدلی اسکات

شباهت فراوان پرومتئوس با نخستین فیلم مجموعه بیگانه این تصور را ایجاد می کند که اسکات به دنبال ساختن دنباله ای برای بیگانه بوده، اما این همه ماجرا نیست. اسکات با استفاده از برخی موئلفه های بیگانه و افزودن یک پس زمینه فلسفی برمبنای تئوری (البته رد شده) اریک فون دنیکن، فیلمی در ظاهر ترسناک و پر هیجان، در واقع پر از ارجاعات فلسفی پیچیده ساخته که از این جهت می توان آن را ادامه ای بر اودیسه فضایی کوپریک دانست. منتهی روحیه پرهیجان فیلم و شباهت بسیار زیاد آن با بیگانه به میزان قابل ملاحظه ای حرف اصلی فیلم، یعنی یافتن پاسخ چگونگی تحول و تکامل انسان ها را به حاشیه می برد. گرچه باید گفت همین مقدار اشارات پیچیده فلسفی هم در فیلم های اسکات معمولا دیده نمی شود. یکی از بهترین گره های فیلم اشاره به اسطوره پرومئتوس است که در پایان فیلم با فداکاری الیزابت (تومی راپیس) و به دستور انهدام سفینه ای که قصد نابودی انسان ها را دارد، مصداق می یابد.

40954847954470056828

5-اودیسه فضایی(1968-2001) | استنلی کوبریک

استاد بزرگ سینما در اودیسه فضایی 2001 نه تنها یکی از بهترین آثار سینمایی فضایی بلکه یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما را ساخت. این فیلم بر مبنای اثر مشهور آرتور سی کلارک به نوعی روایتگر داستان تکامل بشر است. بشری که برای دست یابی به پاسخ پرسش های ابتدای آفرینش سفری اودیسه وار را آغاز کرده است و اکنون در آن فضای بی انتها ادامه می دهد. کوبریک جدا از نمایش فضای بی کران و سرگردانی و سرشکستگی انسان در آن، تقابل پرحرف و حدیث و برای آن زمان ماشین (حال ربات هوشمند سفینه) را به عنوان یکی از محور های اصلی قصه مورد توجه قرار می دهد. این فیلم پیچیده فلسفی عملا بدون دیالوگ، با صحنه پردازی دیدنی و موسیقی رعب آور وانتخابی اش (چنین گفت زرتشت ساخته ریچارد استرس آور خخخخخخخ) بعد از گذشت این همه سال هنوز هم تکان دهنده بوده و نکاتی جدید برای کشف کردن دارد. با توجه به امکانات محدود آن زمان جلوه های ویژه و دکور فیلم چشمگیر و جالب توجه هستند؛ دیدن این فیلم را از دست ندهید.

42860520700209327615

6-بیگانه(1979 اثر رایدلی اسکان/بیگانه (1986) | اثر جیمزکامرون

دوسال بعد از موفقیت جنگ ستارگان با هزینه ای نه چندان زیاد، اثر ترسناک جمع وجوری ساخت که کل ماجرای آن درداخل سفینه و کهکشان رخ می دهد و داستان آن ورود موجودی خونخوار و بی نهایت خطرناک، به یک سفینه و کشتار اعضای سفینه است. فیلم نمونه ای بسیار عالی از بی پناهی در برابر یک نیروی مهلک خارجی و نداشتن جایی برای فرار است که به جای لوکیشن های رایج این قبیل فیلم ها، این بار در فضا اتفاق می افتد و خدمه سفینه و در راس آنها ریپلی (سیگورنی ویرو) چاره ای جز مواجهه با مخلوق بیگانه ندارند اما در فیلم دوم این مجموعه جیمز کامرون با شرح ایده اولیه و خام اسکات فیلمی بی نهایت پرتحرک و ترسناک ساخته که حتی یک لحظه فرصت نفس کشیدن به تماشاگر نمی دهد. کامرون مثل اسکات از اتمسفر انتزاعی محل وقوع داستان یعنی فضا و ایستگاه فضایی و سفینه بهترین استفاده را برد و یکی از بهترین آثار خودش و فیلم های فضایی را ساخته است.

25667708121778812300
امیدوارم، این مقاله که در دو قسمت به شما هدیه شد، شما را راضی کرده باشد.

  • امید قلی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی